„Ja“ certifikovaný pilot UAV

„Vraj nemôžem lietať v meste, potrebujem hordu povolení a licencií, lietaj na čierno to sa ti viac oplatí – vravia. A tak, v takejto atmosfére som si začal robiť papiere na legálnu prevádzku drona“

Lukáš Búš

Dnes som už certifikovaný pilot UAV, čo znamená že lietam rovnako ako keď som certifikovaný nebol, ibaže dnes viac platím a viac papierujem. Ak si chcem zarábať, teda využívať UAV na letecké filmovanie a fotografovanie potrebujem mať PVLP (povolenie na výkon leteckých prác). Kým som ho ale získal, prešiel som si dlhým procesom začínajúc skúškami, kopou papierovačiek, cestovania telefonátov, nadávania atď.

Navyše som si musel otvoriť buď živnosť (v položkách musím mať na zozname fotografické alebo video služby) alebo s.r.o. Legálne prevádzkovanie UAV na komerčné účely bez živnosti alebo s.r.o. nieje možné. Získané oprávnenie platí (zatiaľ) len na území SR. A koľko to stálo?

Kurz
PZP poistenie
PVLP
Všetky notárom overené kópie a správne poplatky
Tlač príručiek a poštovné
Prevádzková príručka
od 250€
280€ ročne
600€ (potom ročne 350€)
cca 40€
cca 70€
od 250€
Spolu cca 1490€

Takáto je momentálne cena za legálnu prevádzku UAV na komerčné účely v SR + samotný dron samozrejme, v mojom prípade PH4 ADV takže celý špás ma stál 3000€. Niekto z mojich známych ušetril na kurze – ten nieje povinný. Časovo pri dobrom time-managemente a znalosti procesu trvá celé odbavenie zhruba 3 mesiace. Nižšie popisujem v skratke čo Vás čaká.

*čoskoro bude k dispozícii aj kompletná detailná príručka s dokumentami a prevádzkovou príručkou za fantastickú cenu, ktorá Vám ušetrí čas, nervy a aj nemalé peniaze

*poistenie som musel mať zaplatené ešte pred vykonaním praktickej skúšky. Ubehli 2 mesiace kým som ale mohol legálne vzlietnuť. 

Skúšky a registrácia UAV

Povolenie lietať lietadlo spôsobilé lietať bez pilota (presné znenie) som získal úspešným absolvovaním teoretických a praktických skúšok. Na tie praktické som potreboval evidovať môj UAV ktorý som musel aj *poistiť (allianz – 280€), túto časť som riešil prevažne na DÚCL (dopravný úrad / civilné letectvo).

Na skúšky sa môžete pripraviť buď sami, alebo absolvovať kurz, ktorý Vám veľa vecí objasní a pomôže získať informácie na bezpečnejšiu prevádzku UAV – ak ste v tejto oblasti totálny laik, a máte vražedné sklony, kurz určite odporúčam. 1000 z 1302 otázok som sa ale musel nabifľovať tak či tak. Akonáhle som spravil všetky skúšky, bolo treba znovu platiť: 600€ na PVLP + 250€ na prevádzkovú príručku (viď nižšie).

PVLP – povolenie na výkon leteckých prác

Vydáva sa na základe žiadosti na DÚCL. Žiadosť obsahuje veľa nepotrebných vecí, odporúčam vyhľadať pomoc alebo zavolať priamo na DÚCL kde aj mne pomohli s vyplnením. K nej treba slušné množstvo príloh, ich počet sa pohybuje od 6 – 10. Záleží či ste s.r.o. / ZSČO, či je Vás viac atď…

Medzi prílohami je tzv. prevádzková príručka – to je súhrn pravidiel ako kde môžem/nemôžem lietať atď. Cca 80 strán, ktoré som si dal vypracovať odborníkovi alebo firme. Verte mi, sami to nezvládnete. Keď som toto všetko mal, DÚCL myslím do 2 týždňov všetko schváli. Prišlo PVLP, môžem legálne lietať, a hneď do mesta – áno legálne môžete lietať aj v meste. Brázdiť role ma už nebavilo. No ešte predtým obľúbené papierovanie.

Prvý krát a legálne

Každý jeden vzlet musí byť nahlásený na Ministerstvo obrany SR (MOSR) nato slúži už tradične žiadosť. Schválenie alebo zamietnutie posielajú zhruba od 1 do 3 týždňov. K žiadosti sa znovu posiela zopár príloh, jedna z nich je súhlas vlastníka / správcu objektu ktorý budem filmovať. A tu je ten háčik. Zaplatil a urobil som si všetky potrebné dokumentácie, prídem do kostola, chcem si urobiť zopár fotiek dronom, no a starček mi proste žiadny súhlas dávať nebude. Dolietal som?

Znovu lietať na čierno som nechcel a tak – aj keď proti srsti – treba mu ponúknuť zopár fotiek grátis a väčšinou súhlas dá. Ten pripojím ku žiadosti na MO, tú  pošlem emailom a poštou a čakám na vyjadrenie schválené/neschválené. Po odlietaní a vypísaní všetkých denníkov musím vypísať ďalšiu žiadosť na MO (pozor do 30 dní) a poslať na „odtajnenie“, zároveň poslať na TOPú do BB s ďalším papierom a napáleným CD/DVD.  Hneď ako Vám z MO príde súhlas s použitím záberov, pošlite posledný papier s CD na MO na archiváciu. Koniec.

Záver

Riskovať opletačky so zákonom  nechce azda nikto. Neostáva teda nič iné ako snažiť sa robiť to tak ako to zákon prikazuje – aj keď ako ukazuje prax, niektoré postupy sú prinajmenšom zbytočné – a nariadenie ktoré nieje na prospech ľudom je zlým nariadením. No verím že i to sa dá riešiť – treba bombardovať príslušné úrady. Verím že nová legislatíva ktorú už pripravujú na EU úrovni pre UAV bude prínosná. Na záver treba ešte poznamenať že akonáhle je z Vás licencovaný pilot, nepodceňujte papierovanie, odtajňovanie záberov a ich archiváciu. Veľmi rýchlo Vám môžu pozastaviť vydávanie súhlasov – a to predsa nikto z nás nechce.

Fakt, že orgány ktoré majú na starosti prevádzku UAV, robia viac ako musia nieje celkom na škodu. Na druhej strane často hovoria o bezpečnosti avšak tá je, zdá sa – ako ukazuje prax, na poslednom mieste, skôr je téma “bezpečnosť”  využívaná na ďalšie zaťažovanie našich penaženiek.  A tak je len na nás aby sme my sami maximálne dbali na bezpečnosť všetkými možnými dostupnými prostriedkami.

2018-08-19T09:32:56+02:00