Sú všetci dronisti na jednej lodi? (Názor)

Večný boj pilotov ktorí majú povolenia a tých, ktorí lietajú, ako výstižne hovorí môj dobrý kamarát na indiána“. Na sociálnych sieťach to vyzerá ako na vojnovom poli. Pritom sme všetci na jednej lodi. Alebo nie?

Licencovaný pilot

Má toho za sebou (aj pred sebou) naozaj veľa. Už len príprava na 1302 otázok z oborov ako meteorológia, letové právo a aeromechanika kde sa učíte vzorce, poučky a čísla nikoho nenadchne. Potom si zaplatí všetky tie správne poplatky a naháňa sa po úradoch aby nakoniec zistil že papierovanie sa nikdy nekončí a na každý jeden vzlet musí vypisovať ďalšie papiere. O čo horšie, z dôvodu prísnosti a neprehľadnosti zákonov sa často pohybuje na ich hrane. Niet sa teda čomu čudovať keď takýto pilot znervóznie keď vidí nejakého „indiána“.

Pilot indián

Nemá žiadne povolenia, má relatívne dobrý prehľad o tom čo môže a nemôže, drží sa bokom. Nerieši žiadne papierovanie s Ministerstvom obrany (MO), skontroluje či je čistý vzduch, zalietaj 5x nad maximálnou povolenou výškou, a po špičkách sa vytratí. Na druhý deň sa jeho FB mení na jedno veľké pole pri zapadajúcom/vychádzajúcom slniečku. A presne toto je to čo im licencovaný piloti potichu závidia – majú gule robiť to načierno.

*drontretia skupina, to je dron ktorý nemá pilota, je len dron. Teda má, ale je to samozvaný pilot. To je najnebezpečnejšia skupina a to pre všetkých aj bežných ľudí. Lietajú si bez pudu sebazáchovy, nikdy o tom neprečítali ani jednu vetu a o funkcii niektorých tlačítok na ovládači nemajú ani šajnu.

Čo hovorí *kapitán lode?

*kapitán – rozumej zákon

Situácia do ktorej nás pilotov stavia kapitán je viac ako nepríjemná. Akonáhle máme všetky povolenia, môže nás veľmi dobre kontrolovať či dodržujeme všetky striktné pravidlá lietania, teda dozerať a trestať. Na indiánov ale nemá dosah nikto, pretože tí sú bezpečne schovaný v podpalubí a tam kapitán nechodí. Licencovaný pilot má pocit že sa mu krivdí a to právom. No rovnako sa krivdí hobby pilotovi ktorý lieta na indiána, keď chceme aby si spravil papiere. Prečo?:

A: Pretože je úlohou kapitánov (zákonodarcov) aby takýto stav nedopustili, teda stav kedy je výhodnejšie nedodržať zákon. To plodí zlo, závisť a končí udavačstvom a trestami. Dávať vinu niekomu inému ako kapitánovi by nebolo správne, kedže základný problém vychádza už zo zákona samotného.

B: Pretože, ako ukazuje prax každý si sám vymedzuje pomyselné hranice kde lietať. Tí, ktorí majú papiere teda lietajú legálne sú pochopiteľne zvýhodnený tým že môžu lietať tam kde sa indián lietať bojí alebo tu nelieta radšej vôbec.

Z toho jednoznačne vyplýva že síce sme na jednej lodi no jedna skupina je na palube a druhá v podpalubí. Kto chce byť na výslní musí rešpektovať zákon nech je aký je, a komu nevadí tma, vieme ako to chodí…

Záver

Také sú výhody a nevýhody oboch strán. Keď sa stretne indián s licencovaným pilotom každý si stráži a obhajuje svoje záujmy, takže cit pre objektívnu diskusiu sa tu vytráca. Avšak môže zasiahnuť a trestať kapitán, no zatiaľ na SVK nebol evidovaný taký prípad. Všetci ale vieme čo je dobré a správne: lietať tak aby sme nikoho neohrozovali, neškodili a ani zbytočne neprovokovali. Ostatné sú len bezvýznamné žabomyšie spory.

2018-08-28T11:40:12+01:00